Tudásbázis

Tudásbázis építés, szerkesztés ugyanazon felületen?

A szoftver tervezésénél fontos szempont volt, hogy a szerkesztői és felhasználói felület ne térjen el lényegesen egymástól. Ezért az Ovitas Knowledge Manager-nek kétféle üzemmódja van: szerkesztési mód és felhasználói mód.

Szerkesztési módban ugyanúgy lehet keresni, navigálni és nézetet váltani, mint felhasználói módban. Szerkesztéskor bővítjük új információval – témával – a tudásbázist, illetve módosíthatjuk, törölhetjük a meglévő elemeket. A szerkesztői menüt egyszerűen a téma nevén állva jobb egérgombra vagy a „szerkesztő” ikonra kattintva érhetjük el.

A különböző tudásmodell elemeket is szerkesztői módban adhatunk a tudásbázishoz, pl. új kapcsolat típusokat vagy tématípusokat vehetünk fel.

Kontextus kialakítása

A szoftverben lehetséges, hogy a tárolt témákat, kapcsolatokat egy szűrőn keresztül nézzük. A szűrők együttesét környezetnek, illetve kontextusnak nevezzük. A kontextust meghatározó metaadatokat és a szűrési feltételeket a tudásmodellben lehet rögzíteni.

Ha a tudásbázisban tárolt információ nyelvét választjuk kontextus leíró metaadatnak, akkor többnyelvű tudásbázist tudnunk létrehozni. Használat közben az egyik nyelvről egyszerűen átkapcsolhatunk egy másik nyelvre.

Ha az információ időbeliségét választjuk kontextus leíró metaadat, akkor a tudásbázis építésekor az információ érvényességét tudjuk megadni. Ezután beállíthatjuk, hogy keresés és navigálás közben csak egy bizonyos időintervallumban érvényes összefüggéseket jelenítsen meg a szoftver.

Ha kész a tudásbázisunk és a modellkialakítás során jól határoztuk meg az osztályokat és a kapcsolattípusokat, akkor a szükséges információ megszerzése egyszerű és gyors lesz.

Hogyan szerezhetjük meg az információt?

Amikor egy tudásmenedzsment szoftvert használunk célunk tipikusan az információszerzés.

Navigálás

Abban az esetben, ha pontosan nem tudjuk, miről szeretnénk bővebb információt, a navigációt célszerű alkalmazni. Ilyenkor egy kiválasztott téma kapcsolatain barangolva jutunk el a szükséges információhoz.

Navigálásra a szöveges és a grafikus felületet is használhatjuk.

Keresés

A keresésre többféle alternatívát kínál az Ovitas Knowledge Manager. A gyors keresés segítségével közvetlenül egy téma nevére vagy a nevének részletére kereshetünk rá.

Az összetett keresés használatával hatékonyabban kereshetünk a tudásbázisban. Például kiválaszthatjuk, hogy a téma nevében, metaadatában vagy a külső adat elnevezésében szeretnénk-e keresni. Különböző szűrőket adhatunk meg, amely a keresési találatokat leszűkítik egy megadott téma osztályra, adott időközben létrehozott, vagy megváltoztatott témákra.

Az Ovitas Knowledge Manager felülete moduláris felépítésű, így a keresési és navigálási nézetek is az alkalmazás igényeihez igazítva testre szabhatóak.